Nosgrimmor

Tänkte göra ett inlägg om just nosgrimmor nu :) det är mycket babbel om vem som är snällast, hårdast, dåligast och så.
Jag är ju galen i att prova nya saker och kolla vad hästen trivs bäst med m.m så detta lär ju bli några rader ;)
Först och främst så vill jag säga till er att det är bra att prova olika, en stel häst kan ju bli mjukare med en annan (t.ex) nosgrimma. Vissa hästar går fint på alla, vissa hästar trivs inte alls med någon nosgrimma alls. Vissa ryttare rider utan nosgrimma för det mesta. Jag har ju en Aachen nosgrimma och en pullarnosgrimma (har två träns, så jag byter inte nosgrimma på samma träns) och Manne är mycket känsligare och lyssnar bättre, blir mjukare av en pullarnosgrimma, så den andvänder jag mest. Jag har även hört att han går fint med en remont-grimma (låg nosgrimma).
T.ex Tricko går bäst och trivs bäst med en remont nosgrimma. Det är väldigt olika med nosgrimmor på olika hästar, de flesta har nog Aachen träns till sina hästar, de är dom "normala", Hilda har sånna till sina hästar (fast hon har ju flera också, som jag). Skillnaden med de olika nosgrimmorna är att pullarnosgrimman och remont nosgrimman fördelar (tar bort/minskar) trycket från tyglarna.
Den allra snällaste nosgrimman är ju remont nosgrimman, den är supermild och skön för hästen. Pullartränset är ungefär likadan, så jag skulle vilja säga att det inte är särskilt stor skillnad med vad dom båda nosgrimmorna gör.

Remontnosgrimma: (bild från hööks)

Pullarnosgrimma: (bild från Hööks)

Aachenträns:

 

Johanna bengtson har gjort ett inlägg om olika nosgrimmor här som jag tycker att ni kan läsa om ni vill veta nosgrimmornas funktioner, på ett bättre förklarat sätt :)


Vad har ni för nosgrimma/nosgrimmor till era hästar/vilka går dom bäst på?

- Lovisa

 

 


Kommentarer

skriv din kommentar här↓

ditt namn (är obligatoriskt):
klicka så kommer vi ihåg dig! :)

Email: (bara Hilda och Lovisa som ser)

din blogg/hemsida om du har en:

din kommentar♥:

Trackback